AZALAN VERİMLER/FAYDALAR YASASI
(MARJİNAL FAYDA YAKLAŞIMI)
FAYDA:Malların ve hizmetlerin insan ihtiyaçlarını
karşılama özelliğine denir.Bir tüketici bir malı kullandığında ondan fayda elde
eder. Bir malı satın alan tüketici aslında o malın faydasını satın alır. Bu
fayda kıtlıkla birlikte o malın değerini belirler. (1)
AZALAN VERİMLER YASASI VE MARJİNAL FAYDA TEORİSİ
Toplam fayda,
bir mal ya da mal demetinin tüketilmesi neticesinde elde edilen tatmindir. (1)
Marjinal fayda
ise, bu mal tüketiminin bir birim daha artırılması sonucu kişinin sağladığı ek
tatmin düzeyidir. Bu nedenle "marjinal" kavramı bir bakış açısı ya da
bir yaklaşım olayıdır. (1)
Örnek 1:
Bu teoriyi açıklarken en çok çölde susuz kalmış bir insan hikayesi
örnek verilir. Aşırı susuz kalmış bir
insana vereceğimiz ilk 1 bardak su o kişi için inanılmaz kıymetli olacaktır.
Vereceğimiz 2nci bardak su yine çok
kıymetli olacaktır ama 1nci bardak kadar olmayacaktır. Ancak birkaç bardak daha içtikten sonra her
yeni bardak su bir öncekine göre daha az hoşuna gidecek ve bir noktadan sonra
tamamen susuzluğunu giderdiğinde sudan elde edebileceğin faydanın zirvesine
gelmiş olacaktır. Bu noktadan sonra hala su içmeye devam ederse sudan zevk
almak yerine rahatsız olmaya başlayacaktır yani her ilave bardak suyun faydası
negatif olacaktır.
Tüketici bir maldan tüketimini devamlı artırırsa
sağlayacağı toplam fayda, tüketilen mal miktarı ile birlikte artmaya başlar.
Tüketicinin tatminini maksimumlaştırdığı noktada toplam fayda eğrisi de
maksimum olur ve azalmaya başlar. Marjinal fayda ise başlangıçtan itibaren
giderek azalır ve doyma noktasında sıfır olur. Daha sonra negatif değer
kazanır. (1)
Örnek 2:
Marjinal Faydayı
temel alarak fayda maksimizasyonu
X ve Y olmak üzere iki mal tüketildiğini kabul edelim.
Her iki malın birim fiyatı 1 TL olup tüketicinin gelirini 8 TL olarak kabul edelim. X ve Y malları için tüketilen her bir ilave
birim için elde edilen marjinal fayda verileri aşağıdaki tablodaki gibi olsun. (1)
Marjinal Fayda sürekli olarak azaldığı için, tüketici
toplam faydasını maksimize edebilmek için mutlaka harcamış olduğu her liradan (
1TL) elde edeceği faydayı maksimuma çıkarması gerekmektedir. Tüketici gelirinin
ilk 1TL’sını Y malından bir birim almak için harcamalıdır. Bu durumda 18 birim fayda
sağlayacaktır. Daha sonra tüketici ikinci birim TL’sını yine Y malından satın
almak için harcamalıdır. Üçüncü TL’sını X, dördüncüyü Y, beşinciyi X, altıncı
ve yedinciyi Y ve son 1TL’sını da X malından satın almak için harcamalıdır. Bu
şekilde optimum tercihleri yapmış ve toplam faydasını maksimumlamış olacaktır.
Bu tercihlere istinaden toplam fayda 18+15+14+13+12+11+10+9=102 birim olmaktadır.
Örnek 3:
Teoriyi temel alarak HİZMET DÜZEYİ veya siparişleri STOKTAN
KARŞILAMA ORANINA ilişkin bir örnek üretelim.
Bu tabloda anlatılmak istenen ilave harcanan her 5 milyon
doların karşılığında stoktan karşılama oranını artırmak için olasılığı daha
düşük olan ve genelde daha pahalı malzemeleri de stoğa almaya
başladığımızda, stoktan karşılama
oranına katkımız her seferinde azalacak ve bir noktadan sonra ne kadar para
harcarsanız harcayın oranı çok az artırmasına rağmen alacağınız malzeme artacak
ve ihtiyaç fazlasına aday malzeme kümesi oluşacak ayrıca harcadığınız ilave
paraların da bir faydası olmayacaktır.
Buradan çıkarılması gereken sonuçlar;
Harcadığımız parayı ne kadar artırısak artıralım stoktan
kaşılama oranı bir noktadan sonra artık artamayacaktır.
Tedarik ettiğimiz malzeme çeşidini ne kadar artırırsak
artıralım her yeni malzeme bir öncekine göre sarf/talep olasılığı daha düşük
olacağı için bu safhaya kadar beklettiğimiz-tedarik etmediğimiz malzeme olacağından bu yeni malzemelerin
kullanılmama olasılığı artacak ve bir yerden sonra hiç kullanılmadan stokta
obsolete duruma düşmeye mahkum olacak ancak stoktan karşılamaya katkısı
neredeyse hiç olmayacak malzemeleri tedarik etmiş olabileceğiz.
ÖZETLE KARAR ALMA SÜRECİNDE DAİMA MARJİNAL FAYDA VE
TOPLAM FAYDA KAVRAMLARI GÖZ ÖNÜNDE BULUNDURULMALI VE TOPLAM FAYDANIN AZAMİ
OLDUĞU NOKTA BELİRLENEREK BU NOKTADAN SONRA YAPILACAK YATIRIMIN/HARCAMALARIN
FAYDA DEĞİL ZARAR GETİRECEĞİ BİLİNMELİDİR.
Uğur Erdemir
Logistics and Acquisition Professional, Industrial Engineer
Referans 1: www.feyonomi.com/iktisatders/fayda%20analizi.ppt(DEÜ.İİBF-İktisat Bölümü Yrd.DoçDr. Dilek Seymen; Talep Analizleri, Marjinal Fayda Yaklaşımı konulu sunumu)
Karar verme süreçlerinde düşünsel olarak önemli etkisi ve faydası olacağına inandığım aşağıdaki konulara da bakmanız tavsiye edilir:
-Pareto Analizi veya 80/20 Kuralı : http://paretoanalizi.blogspot.com/
- Kontrat Risk Dağıtım ve Motivasyon Faktörleri http://contractriskallocationandmotivation.blogspot.com.tr/
-Zaman Bankacılığı http://zamanbankaciligi.blogspot.com.tr/ |
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.